Jeg laver unika keramikkreationer – ikke en ting er ens. Jeg arbejder med pølseteknik og pladeteknik.
Jeg laver både funktionelle ting og små figurer. På værkstedet elsker jeg at arbejde med forskellige gamle naturbrændigsformer, fx Raku og Pit .
Jeg arbejder med emner i stentøj og porcelæn. Du er velkommen til at kontakte mig og kom forbi og se hvad jeg laver.
Keramik
Herunder kan du læse lidt om Raku og se nogle af mine rakubrændte værker
Rakubrænding er en gammel japansk brænding, som blev brugt til at brænde deres the ceremonier. Emnet forglødes i el ovn ved ca. 1000 grader. Derefter påføres en speciel rakuglasur.
Selve brændingen foregår udenfor i en olietynde, som er lavet om til en ovn. Temperaturen skal igen op på omkring 1000 grader.
Efter brænding, tages emnet op i luften, viftes mere eller mindre. Det vil give krakeleringer, hvis der er valgt en glasur, som har den egenskab.
Emnet lægges i en beholder med savsmuld. Emnet kan enten dækkes helt, med låg på, eller kun delvist. Der hvor der har været iltfattigt, og emnet ikke er glaseret, bliver det sort. Alt efter ild, ilt, luft, glasur, er der mulighed for at emnet bliver metallisk, eller fx krakelerer.
Raku er ikke egnet til våde ting, men gør sig super godt til tørre ting, og fx evighedsbuketter.
Keramik
Herunder kan du læse lidt om Pitfireing og se nogle af mine pit værker
Pit brænding er den ældste kendte metode til brænding af keramik. Eksempler er blevet dateret så tidligt som 29.000–25.000 f.Kr. Den tidligste kendte ovn stammer fra omkring 6000 f.Kr., og blev fundet på Yarim Tepe -stedet i det moderne Irak.
En ove til at brænde keramik i, tillader højere temperaturer og har for lænst erstattet pit brænding, som den mest udbredte metode til at brænde keramik, selvom teknikken stadig finder begrænset brug blandt visse studiepottemagere og i Afrika.
Ubrændte gryder ligger sammen i en grube i jorden og er omgivet af brændbare materialer som træ, spåner, tørret gødning, blade og undertiden metaloxider og salte for at påvirke grydernes overflade. Toppen af gruben kan beskyttes med fugtigt ler, skår, større træstykker eller metalplader. Den fyldte pit tændes derefter.
Jydepotterne er brændt som Pit brænding. Først glitter jeg emnet, når det er læderhårdt, derefter forglødes emnet. Når det er gjort, kommer jeg groft salt, blåsten, organiske madrester, som fx bananskrald og tang på emnet.
Herefter tager jeg ud til en hjemmebygget ovn af sten, hvor det skal brændes til ca. 1100 grader. Når ovnen har stået ca. 24 timer, er den færdig.
Man kan også gøre det direkte i et hul i jorden. Som beskrevet i teksten i første kolonne.
Alt efter hvor og hvordan kemien har sat sig, vil der fremkomme forskellige jordfarver på tingen. Jeg efterbehandler med bivoks, for at få emnet mere blankt.
Det er ikke egnet til våde madvarer.
Keramik
Herunder kan du læse lidt om mine porcelæn øreinge og hjerte kæder
Trænger du til lidt selvforkælelse, eller mangler du en anderledes gaveide til en veninde, søster, datter eller mor, så er de fine håndlavede porcelæns sølv øreringe, måske noget?
Jeg laver både creoler og stikkere. Skriv til mig for at få oplyst hvilke jeg har.
Du kan altid skrive til mig, og komme forbi og se hvad jeg har. Ligesom du kan besøge mine Åbne Døre en gang om året. Se mere på www.ltkunst.dk
#handmade #procelænsøreringe #porcelænssmykker #keramiksmykker #keramikøreringe #ts-creations #håndlavede#porcelainearrings,#porcelainejewelry, #ceramicjewelry, #ceramicearrings
Keramik
Herunder kan du læse lidt om mine unika stentøjskeramik værker
Stentøj er det tætteste man kommer på at lave sten.
Stentøjstemperaturen ligger på ca 1260 grader. Man benytter stentøjsler. Efter at emnet er lavet, tørre det, herefter forglødes det ved ca 900-1000 grader. Derefter glaserer/oxydere man og det brændes en glasurbrænding på de ca. 1260 grader.
Jeg benytter forskellige typer stentøjsler. De har forskellig charmotteindhold. Charmotten er brændt ler der er knust. Det tilføres stentøjsleret, for at gøre det mere stabilt og giver en mere jævn tørring.